Reeducació:
La reeducació és un tractament psicològic que està pensant per a nens i nenes que, encara que tenen una bona capacitat intel·lectual, tenen dificultats per a seguir el procés de creixement cognitiu, és a dir, els costa seguir l’aprenentatge dins de l’àmbit escolar.
L’aprenentatge és un procés múltiple en el qual el nen observa, analitza, relaciona, representa i, amb tot això, conceptualitza.
A vegades en aquest procés apareix algun obstacle que impedeix el bon funcionament de l’aparell d’aprenentatge, fet que els dificulta arribar a la conceptualització.
- La reeducació tractaria de propiciar el funcionament adequat del procés d’aprenentatge.
- En el cas de nens i nenes que per una causa emocional es queden bloquejats en algun punt d’aquest procés, també podrien beneficiar-se d’aquest tipus de tractament.
- Finalment ens referirem als potencials mentals del nen, els quals es van formant i organitzat al llarg de la seva vida de forma més o menys eficaç. És possible que a vegades sigui necessària una ajuda re educativa per a mobilitzar-los amb la finalitat que el nen pugui descobrir, desenvolupar i actualitzar les seves funcions creatives, indispensables per a aconseguir unes adequades capacitats instrumentals, funcionals i sobretot, emocionals i personals.
Joc simbòlic:
El joc simbòlic és una modalitat de tractament psicològic que utilitza el joc com a instrument terapèutic i que afavoreix l’evolució de les funcions psíquiques.
El joc forma part del nen donis dels primers mesos de vida i neix perquè prèviament l’adult (pare, mare,…) ha jugat amb ell. Això ha permès el desenvolupament de la comunicació i ha estimulat les seves capacitats de relació amb el seu entorn. El joc permet al nen la possibilitat d’explorar el món que li envolta, i a poc a poc, anar construint els seus propis pensaments i estructurant la seva personalitat.
El joc permet al nen simbolitzar i a través del joc simbòlic podrà expressar aspectes propis: les seves vivències, fantasies, desitjos, temors…
Aquest tipus de tractament és molt apropiat :
- Per a nens amb dificultats d’atenció i que abandonen qualsevol activitat que comencen.
- Per a nens molt impulsius, que actuen amb poca consciència sobre els seus actes i les possibles conseqüències.
- Per a nens inhibits, als quals els costa jugar i relacionar-se amb els altres, la qual cosa a la llarga els anirà empobrint.
- Per a nens que presenten desconnexió afectiva amb el seu entorn i amb característiques de tipus autístic.
Teràpia Grupal amb nens:
Cada vegada és més freqüent l’abordatge d’aspectes emocionals i psicològics a través de la creació de grups terapèutics.
El marc teòric d’aquest tipus de tractament es fonamenta en el fet que tota persona neix formant part d’un grup, la família, i que el desenvolupament depèn de les relacions interpersonals que estableixi en els diferents grups socials als quals pertanyerà al llarg de tota la seva vida (escola, amics, esports, treball…). A partir d’aquestes experiències vitals (grupals) on interacciona amb els altres es va desenvolupant la identitat com a persona.
Els grups permeten compartir experiències entre els seus integrants, on les aportacions dels altres companys del grup tenen un valor terapèutic indubtable que reforça el del terapeuta. D’altra banda, la diversitat d’imatges, opinions… que el grup ofereix fa que se de pas a crear pensament i que puguin ampliar les conviccions pròpies.
Els grups han d’estar formats sempre tenint en compte l’edat i el moment evolutiu que els nens estiguin passant, així com les el tipus de dificultats que s’abordin.
La teràpia grupal de nens i adolescents està indicada per a afavorir i desenvolupar les capacitats en dues àrees bàsiques: àrea cognitiva i àrea de la personalitat.
En el cas de grups de nens, aquests són eficaços per a:
- Afavorir els processos del desenvolupament maduratiu: parla, motricitat, atenció…
- Afavorir les relacions personals (dificultats de relació, inhibició, respostes agressives, gelosia…)
- Afavorir l’adquisició dels aprenentatges escolars (en el cas de problemes de lectoescriptura, sota rendiment escolar, desinterès per l’escola…)